NemKonto er det fælles
offentlige udbetalingssystem. Det er Digitaliseringsstyrelsen der er ansvarlig
for NemKonto. Alle udbetalinger fra offentlige myndigheder til borgere og
virksomheder sker gennem NemKonto-systemet, som alle offentlige myndigheder
derfor skal være tilsluttet.
Borgere, virksomheder
og foreninger er også forpligtet til at have en NemKonto, som det offentlige
kan udbetale til. NemKontoen behøver ikke at være en dansk konto, men kan også
være en udenlandsk NemKonto.
Ved anvisning af både en dansk og udenlandsk konto som
NemKonto, samt specifik konto er offentlige myndigheder forpligtet til at føre passende kontrolforanstaltninger, jf.
Nemkontobekendtgørelsens § 26.
Passende kontrolforanstaltninger ved anvisning
af NemKonti
For at leve
op til kravet om at føre passende kontrolforanstaltninger indhentes der af
Digitaliseringsstyrelsen følgende dokumentation før en anvisning til borger
eller virksomhed kan finde sted:
NemKonto til borger
·
NemKontoblanket for borgere med underskrift
bekræftet af notar, advokat eller to vitterlighedsvidner.
·
Kopi af borgerens gyldige legitimation.
NemKonto til virksomhed
·
NemKontoblanket for virksomheder med en
underskrift bekræftet af notar, advokat eller to vitterlighedsvidner.
·
Kopi af gyldig legitimation på den
tegningsberettiget eller bemyndiget.
·
Udenlandsk
virksomhed: tegningsudskrift fra myndighed i hjemlandet oversat til
dansk eller engelsk. Tegningsudskriftet må maksimalt være en måned gammel.
·
Dansk
virksomhed: Sagsbehandler foretager opslag i CVR-registeret for at se
tegningsreglen.
·
Virksomhedens vedtægter oversat til dansk eller
engelsk.
·
Registreringsbevis fra Skattestyrelsen (gælder
kun SE-numre).
·
Ved 3. mands indberetning skal der foreligge en
notarpåtegnet fuldmagt fra den tegningsberettiget oversat til dansk eller
engelsk. Dette gælder for revisorer, dog ikke juridisk repræsentation ved
advokater.
·
Kopi af gyldig legitimation på fuldmagtsgiver.
Passende kontrolforanstaltninger ved anvisning
af specifik konto
Ved anvisning af specifikke
konti til borgere eller virksomheder anbefales det, at anvisningen tilrettelægges
således, at der sker en funktionsadskillelse i form af en udførende
sagsbehandler og kontrollerende sagsbehandler. I praksis betyder det, at
dokumentationen altid kontrolleres af to sagsbehandlere, før den specifikke
konto anvises.
Bemærk, at såfremt en
sagsbehandler indberetter en specifik konto uden, at der eksisterer en NemKonto
for vedkommende, ophøjes den specifikke konto automatisk til NemKonto. Dette
gælder både specifikke konti til borgere og virksomheder.
For virksomheder hænder det desuden, at en specifik konto, der er blevet
ophøjet til virksomhedens NemKonto, slettes af banken.
Virksomheder bør informeres om risikoen ved anvisning af specifik konto.