Du har også mulighed for at få dit beløb udbetalt fra ventekontoen, selvom du ikke har en NemKonto.
Vi anbefaler dog, at du vælger en NemKonto, hvis det er muligt. Når du har en NemKonto, bliver alle fremtidige udbetalinger fra offentlige udbetalere – samt indestående beløb på ventekontoen – automatisk udbetalt til din valgte konto. Det er den hurtigste og mest sikre måde at modtage penge fra offentlige udbetalere på.
Hvis du alligevel ønsker at få beløbet udbetalt til en konto, der ikke er registreret som din NemKonto, skal du være opmærksom på, at du kan komme til at stå i samme situation igen i fremtiden, hvis du senere skal modtage nye penge fra offentlige udbetalere.
Sagsbehandlingstiden for udbetaling uden NemKonto er længere end ved automatiske udbetalinger til en NemKonto.
Hvis du ønsker at få beløbet udbetalt til en valgfri konto uden om NemKonto, har du følgende muligheder:
Med MitID eller eID
Du kan vælge, hvor du vil have dit indestående beløb udbetalt, ved at udfylde en digital blanket. Du skal logge ind med enten MitID eller eID – alt efter hvad du har adgang til.
MitID:
Har du MitID, skal du tilgå den digitale blanket via dette link.
eID:
eID er en digital identifikationsløsning, der giver udenlandske borgere mulighed for at identificere sig sikkert med deres nationale elektroniske ID. Har du eID, skal du tilgå den digitale blanket via dette link.
Uden MitID eller eID
Hvis du ikke har MitID eller eID, og ønsker en udbetaling af beløb fra ventekontoen til en af dine konti, skal du sende følgende dokumentation til Digitaliseringsstyrelsen, som vil hjælpe dig med at få udbetalt beløbet:
- Blanket til brug for manuel udbetaling til borgere med en underskrift bekræftet af notar, advokat eller to vitterlighedsvidner - find blanketten her (pdf).
- Kopi af gyldig legitimation.
Du skal sende dokumentationen via NemKonto Supports kontaktformular, eller via fysisk post til:
Digitaliseringsstyrelsen
Att.: NemKonto Support
Slotsgade 1
4800 Nykøbing F
Danmark