Hvis du har fået oprettet en ydelsesspecifik konto, kan det forekomme, at denne ydelsesspecifikke konto automatisk bliver ophøjet til ny NemKonto, hvis du sletter din "almindelige" NemKonto. Ophøjelsen sker, hvis den ydelsesspecifikke konto ikke er låst for kontoændringer.
En låst konto kan ikke ændres og kan derfor heller ikke ophøjes til NemKonto. Vil du gerne undgå, at en ydelsesspecifik konto bliver ophøjet til NemKonto i forbindelse med sletningen, kan du inden sletningen kontrollere, om den ydelsesspecifikke konto er låst for kontoændringer eller ej.
Du kan se detaljer om en ydelsesspecifik konto ved at vælge menupunktet "Ydelsesspecifikke konti" når du er logget ind på selvbetjening (Du kan kun se dette menupunkt, hvis du har én eller flere ydelsesspecifikke konti). Hvis du i forbindelse med sletning af din NemKonto får ophøjet en ydelsesspecifik konto til ny NemKonto, og du ikke ønsker at denne skal være NemKonto, kan du slette den igen.