For at leve op til kravet om at føre passende kontrolforanstaltninger indhentes der af Digitaliseringsstyrelsen følgende dokumentation før en anvisning til borger eller virksomhed kan finde sted:
NemKonto til borger
- NemKontoblanket for borgere med underskrift bekræftet af notar, advokat eller to vitterlighedsvidner.
- Kopi af borgerens gyldige legitimation.
NemKonto til virksomhed
- NemKontoblanket for virksomheder med en underskrift bekræftet af notar, advokat eller to vitterlighedsvidner.
- Kopi af gyldig legitimation på den tegningsberettiget eller bemyndiget.
- Dokumentation for virksomhedens tegningsregel på dansk eller engelsk, f.eks. vedtægter (Gælder ikke enkeltmandsvirksomheder).
- Dansk virksomhed: Sagsbehandler foretager opslag i CVR-registeret for at se tegningsreglen.
- Udenlandsk virksomhed: tegningsudskrift fra en erhvervsrettet myndighed i hjemlandet oversat til dansk eller engelsk. Tegningsudskriftet må maksimalt være en måned gammel.
- Registreringsbevis fra Skattestyrelsen (gælder kun SE-numre).
3. mands indberetning
Hvis en borger/virksomhed indberetter en NemKonto på vegne af en anden, er der tale om en såkaldt 3. mandsindberetning.
Ved 3.mandsindberetning skal der, foruden udfyldt NemKontoblanket og tilhørende dokumentation, medsendes en fuldmagt, der giver vedkommende ret til at anvise en NemKonto på vegne af en anden. Fuldmagten skal være oversat til dansk eller engelsk. Dette gælder for revisorer, dog ikke juridisk repræsentation ved advokater.
Derudover skal der indhentes en kopi af gyldig legitimation på fuldmagtsgiver og fuldmagtstager.