Hvis den offentlige udbetaler har sendt en betalingsordre igennem NemKonto-systemet, kan betalingsordren standes tre steder:
- I den offentlige udbetalers udbetalingssystemet
- I NemKonto-systemet via sagsbehandlergrænsefladen.
- Hos det finansielle institut.
En betaling er ofte meget kortvarigt i NemKonto-systemet. En betaling vil derfor som oftest skulle standses i udbetalingssystemet eller hos det finansielle institut. Hvis betalingen ikke figurerer på nemkonto.dk, når du forsøger at finde den frem, er den endnu ikke afsendt fra fagsystemet. Man skal derfor søge efter betalingen i fagsystemet. Hvis betalingen på nemkonto.dk figurer som ”sendt til pengeinstitut”, skal man søge efter betalingen hos det finansielle institut.
I enkelte tilfælde vil det være nødvendigt at standse betaling i NemKonto-systemet.
Sådan standser du enkelte betalinger:
- Start med at fremsøge de enkelte betalinger, der skal standses. Anvend menuen ”Betalinger”
- Klik på linket ”Søg enkeltbetalinger”
- Indberet søgekriterier til at finde den/de pågældende betalinger. Fx CPR-nummer, betalingsdato, ydelsesart mv.
- Via svarbilledet kan du se detaljer om den enkelte betaling. Når en betaling skal standses, skal du klikke på linket "Vis Detalje"
- Når en betaling har status ”Afventer betaling”, kan du standse betalingen. For at standse betalingen, således at den ikke bliver kompletteret og videresendt til BFC, skal du klikke på knappen ”Stands”
Bemærk, at der øverst på skærmen vises en kvittering for standsningen. Du har mulighed for at få udskrevet en kvittering på papir. Benyt i givet fald linket ”Udskriv kvittering”. Der vil ved standsning af betalingen blive sendt et retursvar 5 til udbetalingssystemet.
Når du efterfølgende søger betalingen frem, kan du se, at status på betalingen har ændret sig. Der vil derefter fremstå som ”Betaling standset”.
Hvis du har problemer med at standse betalinger kan det skyldes, at du ikke har en rolleprofil på myndighedsniveau, der giver dig adgang til at standse betalinger, eller at din rolleprofil på LOS-niveau ikke giver dig adgang til at standse de pågældende betalinger.
Læs mere om rolleprofiler
Offentlige udbetalere, der bruger udbetalingssystemet "KMD Udbetaling", skal som udgangspunkt ikke standse betalinger i NemKonto-systemet, da betalingerne først afsendes fra KMD Udbetaling umiddelbart inden deadline og derfor bliver sendt videre med det samme. Betalingerne befinder sig således kun i NemKonto-systemet i meget kort tid og skal standses andetsteds.
Offentlige udbetalere, der bruger systemet SLS, skal ikke standse betalinger i NemKonto-systemet, men i Danske Bank.