NemKonto for virksomheder

Alle virksomheder skal have en NemKonto. Virksomhedens NemKonto er den bankkonto, som alle offentlige myndigheder udbetaler penge til.

Hvad er NemKonto?

NemKonto er det fælles offentlige udbetalingssystem. Alle udbetalinger fra det offentlige bliver overført til virksomhedens NemKonto. Det betyder, at din virksomhed skal have en NemKonto for at modtage eksempelvis overskydende moms og dagpengerefusion. Det er Digitaliseringsstyrelsen der er ansvarlig for NemKonto.

Alle virksomheder skal have en NemKonto

Alle virksomheder i Danmark skal have en NemKonto. Det er en helt almindelig bankkonto, som virksomheden bruger i forvejen. NemKonto-systemet betyder, at de offentlige myndigheder udbetaler til virksomhedernes konto via deres CVR-nummer. NemKonto systemet er dermed en database, som kobler virksomhedens CVR-nummer med den bankkonto, som virksomheden har valgt som sin NemKonto. 

Læs lov om offentlige betalinger

SE- og P-numre kan få deres egen NemKonto

Virksomheder, der har registreret enheder med SE- eller P-numre, kan indberette en NemKonto til hver af disse enheder. Der er dog den offentlige myndighed, der afgør, om en udbetaling kan ske med SE- eller P-nummer som udbetalingsidentifikation.

Virksomheder kan også udbetale med NemKonto

Din virksomhed kan også blive tilsluttet NemKonto-systemet til udbetaling af blandet andet løn til egne medarbejdere. En lang række private virksomheder er allerede blevet tilkoblet NemKonto, og der kommer hele tiden flere til.

Læs mere om, hvordan din virksomhed kan bruge NemKonto
Hent faktaark om virksomheder og NemKonto (pdf)