Brug af nemkonto

Her finder du hjælp og vejledning i, hvordan du som sagsbehandler bruger systemet

Vi har lavet en sagsbehandlervejledningen, der giver vejledning i, hvordan alle de forskellige funktionaliter udføres i selvbetjeningsdelen.

Gå til sagsbehandlervejledning

Derudover har vi lavet nedenstående brugervejledning, hvordan du kan se de mest gængse funktionaliteter i NemKonto-systemet, samt vi lavet en minivejledning du kan hente i boksen til højre på denne side

Log ind på selvbetjening med din medarbejdersignatur

  • Klik på ”Log ind sagsbehandler” 
  • Klik på linket ”Log på med digital signatur” på den side, du nu får vist. Er der flere forskellige digitale signaturer installeret på din pc, vil du blive bedt om at vælge den
  • digitale signatur, du vil logge på med.
  • Markér din signatur i listen og vælg knappen "OK". Indtast herefter adgangskoden til din digitale signatur og vælg knappen "OK".

Indberetning og ændring

Indberetning eller ændring af Nemkonto

Hvis du skal indberette en NemKonto for en borger eller virksomhed, skal du logge på nemkonto.dk under ”Myndigheder”. I kontooversigten indtastes CPR-, CVR- eller SE-nummer. Klik derefter på ”Åbn”.

*Klik på ”Anvis NemKonto”
*Indtast kontonummer
*Klik på ”Gem"
*Klik på ”Underskriv” og indtast password til din digitale signatur
*Klik på ”Udskriv kvittering” eller vend tilbage til kontooversigten

Yderligere hjælp kan findes i sagsbehandlervejledningen

Indberetning eller ændring af en specifik konto

Her Hvis du skal indberette en specifik konto for en borger eller virksomhed skal du logge på nemkonto.dk under ”Myndighed”. I kontooversigten indtastes CPR-, CVR- eller SE-nummer. Klik derefter på ”Åbn”.

*Klik på ”Anvis specifik konto”
*Udfyld alle felter markeret med *.
*HUSK – Sættes der flueben ved ”Lås for ændringer” kan feltet kun ændres hos egen myndighed og kan ikke ophøjes til NemKonto.
*Klik på ”Gem”
*Klik på ”Underskriv” og indtast password til din digitale signatur
*Klik på ”Udskriv kvittering” eller vend tilbage til kontooversigten

Yderligere hjælp kan findes i sagsbehandlervejledningen

Opretter man brugere i NemKonto-systemet

Ved at følge tilslutningsguiden nedenfor kan man oprette nye brugere eller ændre rettighederne for de brugere, der har adgang til NemKonto-systemet. Man kan kun oprette nye brugere og ændre rettigheder for eksisterende brugere for de systemer, som allerede er oprettet i NemKonto.

Gå til tilslutningsguiden