Digital medarbejder signatur

Hvilken digital signatur kræves på nemkonto.dk?
Hvorfor har jeg problemer med at logge på nemkonto.dk med min medarbejdersignatur?
Hvor kan jeg få mere information om digital signatur?

Gå tilbage til alle spørgsmålskategorier 


Hvilken digital signatur kræves på nemkonto.dk?

Som bruger af nemkonto.dk skal du bruge en digital signatur, som kaldes medarbejdersignatur for fx at kunne indberette NemKonti på vegne af borgere, virksomheder og foreninger. Medarbejdersignaturen er gratis at erhverve.

En medarbejdersignatur udstedes således, at den tilhører én bestemt medarbejder ansat i én bestemt virksomhed. Alle medarbejdere kan få en medarbejdersignatur. Det er kun den tegningsberettigede i myndigheden, der kan bestille medarbejdersignaturer. Denne person kaldes myndighedens ”lokaladministrator”. Lokaladministratoren har en digital signatur, der hedder et LRA-certifikat og som giver vedkommende ret til at udstede medarbejdersignaturer til de øvrige medarbejdere.

Medarbejdersignaturen bruges til at identificere, hvem der bruger NemKonto-systemet. Den digitale signatur er dermed din elektroniske underskrift på nettet. Underskrift med digital signatur er lige så juridisk gyldig som en underskrift på papir.

Bestil en medarbejdersignatur hos DanID

Til top 


Hvorfor har jeg problemer med at logge på nemkonto.dk med min medarbejdersignatur?

Hvis du har problemer med at logge på nemkonto.dk med din medarbejdersignatur, skyldes det sandsynligvis, at pc’en ikke har den rette java-version. Java er software, du selv skal downloade og installere på din pc. Du skal som minimum have installeret version 1.4 eller lignende af java for at kunne logge på nemkonto.dk

Din digitale signatur kan også være udløbet. Den er normalt gyldig i to år efter den er blevet installeret. Hvis du er i tvivl kan du altid bestille en ny medarbejdersignatur.

Til top 


Hvor kan jeg få mere information om digital signatur?

Du kan læse mere om digital signatur på www.danid.dk

Til top